Gamifiering, trofeer kan vi slippa | Edumanity
Välj en sida

När de flesta människor hör ordet spelifiering, vad kommer till sina sinnen är förmodligen färgglada troféer med tjusiga ikoner. Detta är en ganska ytlig vy som helt utsikt en matris av möjligheter inom ämnet.

Det är också vanligt att folk tror spelifiering blir något vanligt till ett roligt spel (med tanke på sikt är det helt förståeligt), men även det är missar poängen.

Troféer är på sin höjd ett taktiskt genomförande av spelifiering; de är inte ens nödvändigt att använda alls. Tanken är inte att saker som fyller tidrapporter plötsligt ska bli ”kul som ett videospel”; Det handlar om att använda tekniker från videospel för att uppmuntra vissa beteenden.

I detta inlägg kommer jag att lyfta fram tre tekniker som du kan använda i tillägg till att dela ut den ”Affisch Månadens” trofén.

1. Skapa vanor

Vissa spel är otroligt skickliga på upprättande vanor och därigenom bygga lojalitet. Det bästa exemplet är Animal Crossing, Nintendos liv simulator, där spelaren gör saker som att plantera träd, ogräsrensning, gräva efter fossiler och plocka snäckskal. Genom att helt enkelt erbjuda X antal fossiler per dag eller N mängd skal, är en rytm skapas där spelaren kommer tillbaka varje dag för en kort runda av fossila jakt eller lite promenad vid stranden.

Som månaderna går, en spelare tillbringar 15 minuter här och 20 minuter där. Innan du vet ordet av har flera hundra timmar spenderats på spelet.

2. Kedjereaktioner

Kedjereaktioner är något av en stapelvara i action-pusselspel. Praktiskt taget alla av kungens mest beroendeframkallande spelen har det. Ett drag leder till ett jordskred av poäng, och spelaren kan luta sig tillbaka och titta på färgglada explosioner och höra glada låtar staplade på varandra.

3. Mega Poäng

Vad skulle du välja, 1 poäng eller 1 000 poäng? Sista gången jag spelade flipper, jag fick 10 000 poäng genom att bara skjuta bollen. Om du ansluter den här med det faktum att de punkter inte existerar, och att det kostar inget extra att ge någon 10 000 poäng i stället för 1, blir det ganska uppenbart att det är en bra idé att rikligt belöna människor för att göra vad vi vill ha dem att göra.

Så?

Här har vi, helt medvetet, kommer till en mycket viktig del av spelifiering. Utan en klar idé om vad vi vill att våra användare att göra spelifiering är meningslöst.

Taktik utan strategi är endast bullret före nederlag, som Tsun Tzu sa

 

Spelifiering är aldrig mer än en taktik som du kan använda för att uppnå ett övergripande strategiskt mål.

För att ta ett konkret exempel:

För ett tag sedan, några studenter vid Cornell University etablerat något som många av oss har länge misstänkt. Med hjälp av smarta algoritmer och Amazons Virtual Mechanical Turk de plöjt igenom miljontals poster på forum där besökare tilläts rösta upp eller ner kommentarer. Tanken med en sådan omröstning är att dåliga kommentarer kommer att röstas ned och försvinner medan de goda lyfts. Det övergripande målet är, förhoppningsvis, att förbättra kvaliteten på kommentarerna. Emellertid Resultaten av studien visade att:

Negativ feedback ledde till fattigare och FLER inlägg på forum.
Positiv återkoppling hade ingen märkbar effekt på vare sig kvalitet eller kvantitet.
De som inte fick något gensvar alls lämnat forumen i betydligt större utsträckning än de som fått återkoppling.
De faktiska effekterna av omröstningen på kommentarer var med andra ord raka motsatsen till vad som eftersträvas. Kvaliteten sänktes.

I Crowd-lärande och Crowd-innovation metod som Edumanity använder, är återkoppling en viktig del av hur idéer blir utvecklats och förbättrats. Om man accepterar att ingå i undersökningen ovan, är det viktigt att uppmuntra återkoppling och se till att det inte uppfattas som negativt.

Med detta i åtanke, kan man ganska lätt hitta användningsområden för spelifiering tekniker jag började med. Här är tre snabba exempel.

Ge massor av poäng till dem som lämnar återkoppling, oavsett om återkoppling leder till en idé raffinerade eller inte. Det är, även en kort återkoppling såsom ”cool idé” har ett värde.
Upprätta vanor genom att släppa nya idéer samtidigt (eller tider) varje dag för att skapa en rytm.
Skapa kedjereaktioner genom att ge bonuspoäng varje gång en återkoppling leder till ytterligare utveckling av en idé eller en idé som passerar en milstolpe.
Där du går, inte en trofé i sikte så långt ögat kan se, men massor av tekniker lånade från spelvärlden för att få lite grepp på något som är viktigt för den övergripande strategin. Då bör man givetvis ansluta punkter till olika topplistor med priser till de som rankas högst.

 

Christopher M. Yi Fredriksson

Konceptutvecklare på 24HR Malmö